Sunday 17 February 2013

TGNA berfahaman mujassimah?

Fahaman mujassimah secara ringkasnya ialah fahaman aqidah sesat yang mengatakan Allah mempunyai jisim.   Fahaman ini menjadikan seolah-olah Allah itu serupa dengan makhluk. Misalnya Allah mempunyai tangan, kaki, mata, telinga, boleh duduk. Fahaman ini ditolak oleh Ahlus Sunnah wal Jamaah. Perkara ini dikupas dengan terperinci di

http://ustazsyedfaiz.blogspot.co.uk/2012/11/hukum-tajsim-tasybih-ahlussunnah-wal.html

Tuan Guru Nik Aziz (TGNA) mengatakan bahawa Allah duduk bersila lendik di atas arasy, cuma caranya tidak sama dengan cara manusia.



Perkara ini telah dibahaskan secara panjang lebar oleh alim ulama' Ahlus Sunnah wal Jamaah.

Al-Fadhil Ustaz Syed Ahmad Faiz Hafizohullah menolak pandangan yang mengatakan Allah duduk bersila lendik di atas arasy.



Al-Fadhil Ustaz Fadhli al-Yamani adalah ustaz yang mempunyai hubungan rapat dengan alim ulama' dari Yaman yang berpegang teguh dengan fahaman Ahlus Sunnah wal jamaah Aqidah al-Asy'ari dan Feqh Syafi'i dan Tasawwuf Ba'alawi. Al-Fadhil ustaz Hafizohullah mengatakan bahawa sifat istiwa' Allah yang dikatakan sebagai duduk diatas arasy, adalah salah dan bersalahan dengan aqidah Ahlus Sunnah wal Jamaah.





Bahkan, kebanyakan alim ulama' Ahlussunnah wal Jamaah dari golongan pondok di pantai timur tanah air, Ulama' Fathoni dan Indonesia dengan jelas menolak fahaman Allah duduk bersila lendik di aatas arasy dan fahaman ini bukanlah dari ajaran Ahlus Sunnah wal Jamaah.

Pandangan al-Fadhil Ustaz Fuad pondok moden Kandis:



Pandangan Taun Guru Syaikh Nuruddin al-Banjari Hafizohullah:


Dan himpunan beberapa pandangan ulama' lain melalui ceramah dan tulisan didalam kitab:




Kesimpulannya, perkara duduknya sila lendik Allah diatas kursy arasy adalah perkara yang sangat sensitif untuk dibincangkan secara umum kerana ia melibatkan soal yang paling pokok didalam agama iaitu aqidah. Silap bicara, boleh merosakkan aqidah. Oleh sebab itulah, para alim ulama' tidak membincangkan secara umum mengenai perkara ini kerana boleh menimbulkan kesalahfahaman dikalangan orang awam. Apatah lagi TGNA cenderung kepada pendapat yang mendatangkan kontroversi dikalangan para alim ulama'. Perselisihan ini sangat tidak sesuai jika dibuka untuk perbincangan umum.

Dari segi politik, pandangan TGNA boleh dikatakan berbahaya kerana ia berpotensi membawa orang awam yang fanatik kepada PAS kepada mengkafirkan golongan Ahlus Sunnah wal Jamaah kerana mereka tidak sependapat dengan TGNA.

Sayugianya, TGNA janganlah menyentuh isu sila lendik ini didalam ceramah umum beliau. Jika beliau berterusan dengan pegangan dan sikap sebegini, apatah lagi jika PAS berkuasa nanti (misalnya), maka tentulah perkara ini akan menimbulkan kontroversi pada skala yang lebih besar dan boleh membawa mudharat yang lebih parah kepada ummat Islam.

Sedangkan kerajaan UMNO/BN tidak membincangkan isu-isu sensitif sebegini secara terbuka bagi mengelak berlaku huru-hara dikalangan masyarakat. Pemimpin UMNO/BN secara hikmah menyerahkan perkara ini kepada golongan yang pakar didalam Ahlus Sunnah wal Jamaah untuk menanganinya. 

Adab menyerahkan perkara tertentu kepada ahlinya, sebenarnya adalah sunnah para sahabat. Masing-masing mereka mempunyai kepakaran yang tertentu. Ada yang menjadi pemimpin politik seperti para khalifah, ada yang menjadi panglima perang, ada yang menjadi ahli qira'at, ada yang pakar dalam bidang hadith, pakar tafsir dan sebagainya. Bukanlah maknanya bila seorang itu dipanggil ulama', bermakna dia mesti mahir dalam semua bidang.

Sebab itulah didalam permasalahan sebegini, kaedah pentadbiran kerajaan UMNO/BN (walau kita tidak menafikan ada wujud kelemahan disana sini) adalah lebih sesuai dan menghampiri dengan apa yang dibuat oleh para sahabat r.anhum. Berbanding dengan PAS yang seolah-olah mengatakan bahawa merekalah tahu semua dan menolak pandangan ulama' lain, baik dalam isu politik, isu aqidah atau yang lain-lain.


No comments:

Post a Comment