Monday 18 February 2013

PKR Membenarkan Murtad?


Adakah benar PKR membenarkan orang Islam untuk murtad dari Islam?

(minit 0:47) Apabila ditanya, "Jadi dia (Lina Joy) sepatutnya dibenarkan untuk menjadi kristian?" Anwar Ibrahim menjawab, "Itu adalah hak dia".





(minit 1:20) Apabila ditanya, "Bagaimana dengan kebebasan beragama?" Anwar menjawab,
"Ya, kebebasan beragama. Yang dimaksudkan, kebebasan mengamalkan kepercayaan, mempercayai apa sahaja dan kebebasan beragama. Kita sangat komited tentang perkara itu. Sebab itu dalam hal murtad dan pertukaran agama, kita menetapkan posisi kita didalam perkara ini dengan sangat jelas. Iaitu isu tentang kepercayaan peribadi atau kepercayaan beragama hendaklah diputuskan oleh setiap individu itu sendiri, bukan oleh negara atau proses undang-undang."

 



(minit 2:14) "...Jelas, orang bukan Islam, kalau dia nak memeluk agama Islam, syahadah saja, selesai. Tetapi, mengikut peraturan dalam negara, dia mesti rujuk kepada Jabatan Agama. Jabatan Agama akan sahkan, betul dia tahu syahadah, betul dia tahu Fatihah, betul dia tahu solat. Kemudian, beri sijil. Maknanya proses itu melalui Jabatan Agama. Orang yang nak memilih, nak isytiharkan dia keluar dari Islam, saya katakan harus ikut proses yang sama. Mengapa harus dipertikai? Kita tak pertikai dia masuk ikut proses ini, dia keluar pun ikut proses ini. Itu yang merujuk kepada Perkara 11. Jadi soal Perkara 11 itu tidak ada percanggahan sebenarnya dengan pendirian Islam sebagai Agama Persekutuan, dan kedudukan dan hak dan kedaulatan masyarakat Islam dan juga hak bukan Islam di negara kita ..."







Jawapan Nurul Izzah:




Pandangan Tuan Guru Haji Hadi mengenai undang-undang murtad:



Rujukan-rujukan lain berkenaan peruntukan undang-undang murtad dibawah kuasa Mahkamah Syariah:

http://www.loyarburok.com/wp-content/uploads/2012/02/Submissions-of-3rd-Respondent.pdf
http://zulkiflihasan.files.wordpress.com/2008/11/murtad-perspektif-undang2-malaysia.pdf


Sememangnya diakui bahawa undang-undang yang ada di negara kita bagi menyekat gejala murtad masih longgar dan masih perlu diperbaiki dan dikuatkan. Namun, dengan menyebut dan menekankan peruntukan perlembagaan Perkara 11 semata-mata tanpa menyebut bidang kuasa yang ada pada Mahkamah Syariah, adalah satu pendekatan yang merugikan Islam dan ummat Islam. 

Sepatutnya PAS sebagai parti yang melaungkan dirinya sebagai parti Islam dan pejuang Islam, secara jelas dan tegas menegur Anwar dan Nurul Izzah dalam hal ini. Namun oleh kerana PAS sudah 'bertahalluf' dengan PKR dan DAP, maka pendekatan berdiam diri telah diambil.

Tentunya undang-undang murtad ini dapat diperkemas dan dikukuhkan lagi, Insyaallah, jika PAS bersama-sama dengan UMNO/BN berganding bahu untuk memperbaiki undang-undang murtad ini, dan juga undang-undang lain yang melibatkan kepentingan Islam dan ummat Islam di negara kita. Namun perpaduan yang dihulur oleh UMNO telah ditolak oleh PAS.

Rasanya tidaklah keterlaluan jika disimpulkan bahawa sememangnya PKR sengaja meng'highlight'kan kelemahan yang ada didalam perlembagaan dan undang-undang seperti isu murtad ini, bertujuan untuk meraih sokongan politik dari golongan bukan Islam.



Firman Allah SWT:

وَمَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَهُوَ كَافِرٌ فَأُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Dan sesiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya (Islam) lalu dia mati sedang dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian rosak binasalah amal usahanya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya. [al-Baqarah 2:217]



Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:  
مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ   
Sesiapa yang menukar agamanya, maka bunuhlah dia.
[Hadith Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 6922 (Kitab Istitabah al-Murtaddin… Bab hukum lelaki yang murtad dan wanita yang murtad)]


Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

لاَ يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَأَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلاَّ بِإِحْدَى ثَلاَثٍ: النَّفْسُ بِالنَّفْسِ وَالثَّيِّبُ الزَّانِي وَالْمَارِقُ مِنْ الدِّينِ التَّارِكُ لِلْجَمَاعَةِ



Tidak dihalalkan darah seorang muslim yang bersaksi bahawasanya tiada tuhan selain Allah dan bahawasanya aku adalah Rasulullah melainkan salah satu dari tiga perkara:

Membunuh, penzina yang sudah bernikah dan orang yang meninggalkan agamanya serta memisahkan diri dari jamaah (umat Islam).
[Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadis no: 6878 (Kitab al-Diyat, Bab firman Allah: “Jiwa dibalas dengan jiwa”)]



No comments:

Post a Comment