Wednesday 20 February 2013

Siapakah yang Asabiyyah?

Apakah Asabiyyah? Siapakah Asabiyyah?

Soalan-soalan ini tidaklah perlu untuk dibahaskan lagi, kerana telah diperjelaskan oleh rakan-rakan pejuang Islam di blog-blog mereka. Contoh yang baik ialah di blog berikut

http://sukusakat-hangtuah.blogspot.co.uk/2011/02/parti-pas-dan-pkr-adalah-parti.html


Ringkasnya, sikap asabiyyah ini ialah apabila seseorang menolong kaumnya/pihaknya/golongannya diatas kezaliman.


Sabda Rasulullah apabila ditanya oleh seorang lelaki: Wahai Rasulullah,adakah daripada 'ASABIYYAH jika seseorang itu KASIH akan KAUMNYA? Sabda Baginda:" TIDAK,tetapi 'ASABIYYAH itu adalah seseorang yang MENOLONG KAUMNYA di atas KEZALIMAN."






Admin mohon ampun kepada Allah. Dan mohon maaf kepada yang diceritakan didalam entry kali ini. Bukan bertujuan membuka atau menyebarkan aib sesiapa, tetapi bagi kita untuk menilai dengan akal yang sihat tanpa emosi, khususnya mengenai bagaimana sikap asabiyyah ini pun wujud didalam mempertahankan kesalahan golongan/pihak/partinya, PAS. Walaupun mereka sering menuduh UMNO/BN sebagai asabiyyah, tetapi dari segi perbuatannya, PAS pun tidak terlepas dari perkara yang sama.

Benar tidaknya dakwaan yang mendakwa, sepanjang pengetahuan admin didalam mengikuti berita-berita dari media massa sama ada milik kerajaan atau pembangkang, pendakwa (Ustaz Saidi Hassan) ini belum pernah oleh sesiapa, dituduh bersalah kerana mereka-reka cerita ini.

UMNO/BN pula, jika benar ada ahlinya yang dituduh melakukan kesalahan, walau pemimpin jawatan tinggi sekalipun, maka akan dihadapkan ke mahkamah. Maka terpulang kepada mahkamah untuk mengadilinya. Tidak ada usaha untuk mempertahankan ahlinya dari dihadapkan ke muka pengadilan. Ini menunjukkan sikap bukan asabiyyah UMNO/BN.




Sebab itu, janganlah kita menilai sesuatu itu pada namanya sahaja, seperti kata pepatah Inggeris, 'Don't judge a book by its cover'. Janganlah menilai satu-satu pihak/parti itu atas namanya semata-mata, tetapi hendaklah dilihat kepada perbuatan dan pekerjaan yang dibuat.

Marilah kita sama-sama mengambil sikap adil dengan mengatakan yang benar itu benar, walaupun kebenaran itu di pihak lawan, dan mengatakan yang salah itu salah, walau kesalahan itu di pihak kita. Inilah keadilan yang sebenar-benarnya seperti yang dikehendaki oleh Allah dan Rasul-Nya SAW.

Ya Allah! Tunjukkanlah kepada kami yang haq itu haq, dan berilah kami kekuatan untuk mengikutinya. Dan tunjukkanlah kami yang batil itu batil, dan berilah kekuatan kepada kami untuk menjauhinya.




No comments:

Post a Comment